NASSETTI Model history

Deze foto galerie bevat afbeeldingen uit de oude verkoop folders van Nassetti.

wpffc7a9c7.jpg

Nassetti iL Pellegrino.

wpc5111cf7.jpg

 

Nassetti Cyclo-Moteur A.R

wpb39f4f02.jpg

 

Nassetti Dilly Touriste.

wpce7b77e2.jpg

Nassetti Dilly de luxe.

wpc782dff1.jpg

Nassetti Dilly Sport.

wpef583f27.jpg

Nassetti Dilly Modello Turismo.

wp20e18e2c.jpg

Nassetti Dilly Modello Sport.

Een plaatje van een plaatje.In dit bromfietsmodel kom je echt van alles tegen.
Echt een model van waaruit de sprong  naar de volwassen bromfiets gemaakt is.
Dit model heeft nog steeds de link naar een fiets in zich, Bijvoorbeeld werden
er fiets sturen gemonteerd er werd ook nog aan gedacht dat het wel makkelijk
was om bij pech toch nog naar huis te kunnen fietsen dus werden er lange
cranken gemonteerd. Geloof ons nou maar na 500 meter trappen ging je echt
liever lopen. Mooi aan dit model is de voor en achter vering, zeker achtervering
was in die tijd een luxe, dit type vering noemt men schommel arm vering.
Dit type vering vraagt echter zeer veel onderhoud maar werkt dan goed.
Nassetti Dilly Trave.
wp66e745ad.jpg
De Nassetti A.R is eigenlijk één van de mooiste
producten van deze fabrikant Een eigen motor in
een geheel eigen frame. Het motorblok van het
type il Pellegrino was ontwikkeld uit o.a het
model A.R. Middels de Nassetti il Pellegrino
in/om bouw set kon men toen de tijd een fiets
ombouwen tot een fiets met hulp-motor.
De Pellegrino is ook anno "nu" een zeer goed
te monteren hulpmotor .Onder een Hollandse fiets
monteren gaat uitstekend. Maar zorg wel, voor
een goed stel trommel remmen. Want de 50km/uur
word door de Pelgrim met gemak overschreden.
Met de il Pellegrino blokken zijn direct  na 1945
door Nederlandse coureurs races gereden
op het zandvoortse circuit.(1950 ).
De aanduiding Dilly slaat niet op het bromfiets type of model maar op het motorblokje.
Ons is verteld dat Cesare Nassetti de namen van zijn dochters gebruikte als motor type
aanduiding.  Met de komst van de Dilly-motor onstond schijnbaar een hele serie
bromfiets modellen. Die gezien de wijzigingen door de loop van de jaren heen zich mee
ontwikkelde met wat de techniek te bieden had.Maar één ding veranderde amper dat
was het Dilly blokje. Gezien de veelheid aan bromfiets modellen waar onder een
Dilly blok gemonteerd  werd kunnen we er vanuit gaan dat de Dilly het werkpaardje van
de Nassetti ontwerpen is.
Jammer genoeg niet erg mooie foto's. Want hier zien we
duidelijk het Dilly model volwassen worden,het fietsstuur is
verdwenen, het frame is uniek te noemen. Voor een buisframe
met daar aan vast een plaatstalen achterframe het geeft dit
model iets spartaans wat we bij italiaanse ontwerpen niet gewend zijn.
Dit moeten deze ontwerpers ook opgemerkt hebben want er kwam een
Dilly-sport op basis van nagenoeg het zelfde frame als Dilly de Luxe en
die mocht er wezen dit model zal zoals hierna blijk alles in zich hebben
voor de top modellen die hierna geproduceerd zouden worden.
Hoeveel Dilly modellen er zijn geweest weten we
niet maar duidelijk is dat de hierboven getoonde twee
modellen de laatste uit de serie geweest moeten zijn.
De Dilly is volwassen, een buisframe, voor en achter
telescoop vering.Inmiddels is het motor vermogen naar
2,5pk bij 5800t/m gegaan. Voor zover wij weten is er
nooit een Dilly met drie versnellingen geweest.
wp71662278_0f.jpg
Nassetti Dilly 2 takt 2versn.
2,5 PK bij 5800 toeren (1958).
Nassetti iL Pellegrino ( Brunetta).
Rolaandrijving. 1955
wpee0d1114_0f.jpg
Click for Big
Click for Big
wpe9b74d8e.png