Nassetti Sery Sport / Turismo.

 

Anno 1990. Eigenlijk was het nooit mijn bedoeling om een ital oldtimer aan te schaffen. Maar deze dag was ik onderweg met mijn goede vriend Hans omdat hij wilde gaan kijken naar een aanbod van een bouwkit anno 1955?, waar men een italiaanse 4takt bromfiets van het merk Nassetti van kon bouwen. Aangeboden werd het volgende, frame met achtervork, achterschokbrekers , wielnaven ( verkeerde) , een zweefzadel, wat losse voorvork delen ( dus niet compleet), een leeg koplamphuis, een paar spatborden ( verkeerde),en het 50cc Nassetti 4takt motorblokje type Sery, ( nieuw ).Ook al heb je geen verstand van bromfietsen,wie voorgaand lijstje bekijkt ziet dat er nog heel wat onderdelen nodig waren om dit project aan het rijden te krijgen. En daar kwamen we al snel achter.

wp5dba268d.jpg

Nassetti Sery sport.

wp0c197bde.jpg

Nassetti Sery turismo.

Ik zeg WE want bij het zien van wat we van nu af aan het

"pret pakket" zullen noemen ging ik domweg voor de bijl ,

plunderde mijn giro leeg tot in de kelder en werd zodoende

ook eigenaar van een ital 4takt in spé. We maakte ons niet

al te veel zorgen over die delen die we nog nodig hadden.

Gewoon een paar beursjes aflopen en dan sprokkelde je

de boel wel bij elkaar. MOOI NIET dus. Maar laten we niet

verzanden in wat ons tijdens deze speurtochten allemaal

overkomen is want dat was Veel héél Veel. En daar waren

ook verrassende dingen bij. Terwijl ik bezig was naar een

bezinetank te zoeken die de Nassetti look in zich had zocht

ik o.a ook naar de voorvork. Deze is zeer kort in lengte en

deze afmeting was ik nog nooit tegen gekomen. Je zoekt

één benzine tank en vind er twee, altijd handig als ruil object,

dat bleek al gauw want iemand belde mij op en vroeg of ik

één van die tanks wilde ruilen voor een nieuwe en originele

Nassetti voorvork.

wpb73ffa7d.png

Deze is zeer kort in lengte en deze afmeting was ik nog

nooit tegen gekomen. Je zoekt één benzine tank en vind

er twee, altijd handig als ruil object, dat bleek al gauw want

iemand belde mij op en vroeg of ik één van die tanks

wilde ruilen voor een nieuwe en originele Nassetti voorvork.

Door een financiele tegen slag moet ik echter de nassetti

verkopen en mijn zoon neemt hem van mij over. En vanaf dan

spreken we dan ook over zijn Nassetti Sery model Turismo.

En daar gaat dan ook de beschrijving van deze , bouw, sessie

over. Anno 1996 begon hij met de bouw, grotendeels in mijn

werkplaats en ik heb echt niet alleen over zijn schouder mee

gekeken. Maar hoewel toen nog niet gedacht, ook mijn Nassetti

Sery ( sport ) zou er komen en een Nassetti racer.

 

wp4ab6e488.png

Anno 1996, mijn zoon Rick begint met de opbouw van zijn

Nassetti Sery turismo.Op het frame zijn de bevestigings

punten van het zweefzadel en de tank gelast. De lastig te

monteren en af te stellen achtervork is gemonteerd en de

balhoofdlagers zijn compleet. De nassetti achtervork

scharniert "uit "de ketting hartlijn dus word de ketting

gespannen bij het in veren . Een domme fout bij dit model .

De achtervering moet dan ook zo stug mogelijk gekozen

worden. bv agon dempers met een lengte van 26 cm

( hart op hart).

wp4629cdde.jpg

De voornoemde voorvork was geheel afgelakt en klaar voor

montage in het frame. Maar werkte niet goed en moest eerst

gedemonteerd worden. Alle werkende delen van de vering

bleken nog uit ruw giet materiaal te bestaan en moesten op

elkaar passend gemaakt worden. Na smering en montage

werkte de vering goed en kon de voorvork gemonteerd worden.

Bij veel italiaanse bromfietsen werd de voor en de achter rem

bedient via één knijp hendel vanaf het stuur. Zo ook bij dit

Nassetti model. Dan is het goed om er voor te zorgen dat de

rem capaciteit afdoende is. Er is veel kracht nodig om een

paniek stop tot een goed einde te brengen.

Rick had het het geluk twee flinke rem naven te kunnen

monteren. Tevens had hij twee zeer stugge achter dempers

te pakken gekregen van de juiste maat en model.

wp835694fa.jpg

Het is echt een probleem om een goed passende

achterwiel / naaf in de Nassetti te krijgen.

De achtervork is erg smal, dus klopt of je kettinglijn

niet of het wiel loopt niet in het midden van de achtervork.

Met dit gegeven en wat onderdelen onder de arm is

Rick naar een ( vak) mannetje gegaan, die heeft er

voor gezorgt heeft dat ook dit probleem tot de verleden

tijd behoorde .

wp94de891f.jpg

Het is beter om wat meer tijd

te nemen en te kijken of alles

goed te monteren is alvorens

de te spuiten of te moffelen

delen te laten afwerken.

wp3a85bdbb.jpg
wp58a8d949.jpg
wp7cc199b7.jpg

Rick gaat zijn Nassetti verder afbouwen. Maar mist

op dit moment nog de carburateur en de uitlaat demper.

Let even op de voorvork.

Rick heeft zowel zijn uiterlijk als de werking in een perfecte

staat gebracht.

 

wpb69620da.jpg
wpab8469db.jpg

De Nassetti word verder opgebouwd alles gemonteerd met roestvrij

stalen bouten en moeren.Voor zover mogelijk word er voor gezorgt

dat roest in de toekomst geen aanslag op het vele werk kan uitoefenen.

Tijdens de bouw word dit o.a bereikt door de niet zichtbare delen b.v

de binnenzijde van de velgen te voorzien van twee lagen lood menie.

Nog een detail is dat goed gelegde en gemonteerde bedienings kabels langer mee gaan , en beter werken.

Met wat geluk is er ook nog de originele uitlaatdemper gevonden,nieuw en nog in de originele verpakking.Zoals altijd duurt de afwerking het langst.

Zondermeer is geduld bij dit soort projecten een schone zaak.

wpcb552333.jpg

Nassetti Sery turismo.

wp0c197bde.jpg

De Nassetti Sery turismo is bijna klaar er moeten nog

stickers op de tank , maar belangrijker nog ,de juiste

carburateur moet nog gevonden worden.

En daar zijn ook weer heel wat beursen voor uitgekamd.

De origineel gemonteerde 14mm weber is gewoonweg

niet meer te koop. Inmiddels is de goede carburateur

gevonden en zijn de eertste proef ritjes gemaakt.

En het hier gemonteerde stuur is vervangen door een

origineel Nassetti stuur.

 

Het mooie Nassetti blokje

 

Nassetti sery 4takt. 49,7cc 3 Versnellingen.

Kopklepper met onderliggende nokkenas.

Slag 44m en een boring van 38mm.

2pk bij 5800 toeren/min en 2,2pk bij 6500 toeren/min.

Carter inhoud 500cc. Smeer systeem ,spatsmering.

Klepspeling inlaat 0,15mm

Klepspeling uitlaat 0,20mm

 

Vast ontstekings tijdstip.

Contact punt afstand 0,30 /0,35 mm

 

Inwendig gemonteerd vliegwiel en spannings spoelen.

Externe onstekings bobine

Vermogen lichtspoel 15 Watt bij 6 Volt.

Bougie warmtegraad gelijk aan Bosch W225

wp142922b1.jpg
wp3b54d7ba.png
Een paar weken later zijn alle delen
gespoten, en de Nassetti
Sery turismo is gemonteerd tot in
deze staat. Rick monteerd alles
verder bij hem thuis af. Want ik heb
de werkplaats nodig om mijn
Nassetti Sery sport op stapel te zetten.