De Nassetti Sery Racer.

 

wpa5ce454a.jpg

Het kale frame.

Aldoende kwam het idee te proberen of het mogelijk was de klok 45 jaar terug te draaien

en van een standaard Nasetti Sery een race exemplaar te bouwen en daar dan ook

daadwerkelijk mee te gaan racen. Te samen met de aanschaf van een Sery motorblok

hadden we nog een frame in ons bezit gekregen.Dus moest er wat te bouwen zijn .

Willen is leuk maar doen is weer iets heel anders.Voor de racer waren de volgende delen

in ons bezit, frame,achter brug, motor, een paar niet passende wielen, en een stuur.

En dat zijn weinig spullen om een racer te bouwen uit anno 1955.

Een paar dingen stonden voor de bouw al vast, de uiteindelijke Nassetti racer moest de

sfeer van die tijd uitademen,maar moest wel veilig zijn,dat hield in dat de af vering goed moest

zijn. En dat de remmen genoeg capaciteit moesten hebben. En er was nog een eis,een lummel

van 1,85m moest op dit kleine fietsje gaan rijden dus ook passen.

 

Wij weten niet of er ooit een Nassetti 4takt/50cc racer geweest is.Maar we hebben van Nassetti

wel speciale nokkenassen en hoge zuigers gezien ,en we gaan er dan ook vanuit dat er wel eens

geprobeerd is om de Sery motoren sneller te maken. Eén ding hadden we bij het opbouwen van

de straat Nassetti al geleerd, Verzamel eerst alle benodigde delen en onderdelen bij elkaar. Maak

alles op maat en monteerbaar, zorg dat al het laswerk gedaan is. Monteer dan alles alsof het de

eind montage is. En zorg dat je alles controleert op goede werking. Zo was de zit houding op de

racer heel belangrijk want er mocht niet te veel op het stuur geleund worden omdat er met de hand

geschakeld word. De stand van het rem-pedaal moest zodanig zijn dat hij goed te bereiken ( blind)

en te bedienen was. Pas als o.a dit klopt kunnen de verschillende te spuiten delen naar de spuiter.

Maar voor je zover bent gaat er eerst heel wat water door de rijn.

Gemonteerde race voorvork.

Laten we voor het gemak maar van voren naar achteren werken om te zien wat er zoal nodig was

om de Nassetti racer op de wielen te krijgen. Met het prachtige Italiaanse voorwiel viel het

gelukkig mee. Toen eenmaal een passende voorvork gevonden was bleek het wiel na minimale

aanpassing te passen. De voorvork is geheel nieuw en (dubbel) olie gedempt. Om de voorvork te

monteren moest het balhoofd twee centimeter ingekort worden. De voorvork is overigens wel van

italiaanse makelij. De zeer smalle bezine tank paste zeer goed aan de voorkant van het frame er

hoefde maar een simpel dwars buisje aan het frame gelast te worden waar later twee rubbers

overheen geschoven werden waar de tank op kon rusten. Anders was het met de bevestiging van

de achterkant van de tank, deze moest mooi aansluiten aan het race zitje.Op dit punt van het frame

was niets om ook maar iets te bevestigen.

Om te voorkomen dat er te veel met steuntjes en beugeltjes gewerkt zou gaan worden,werd

besloten om het race zitje en de achterzijde van de tank op een uit één stuk aluminium

Sub frame te laten rusten. Eerst werd van 3mm dik karton een precies passende mal gemaakt.

Deze U vormige uit drie stukken gemaakte mal werd later plat op een stuk aluminium gelegt

om de uitslag over te brengen. Het geheel werd middels een figuurzaag uit de plaat gehaald,

en nadat de benodigde gaten er in geboortd waren, bij een plaatwerkerij in de U vorm gezet.

wpc1b3e7b3.jpg

Het resultaat mocht er zijn.De ( polyester) tank rust nu voor en

achter op rubbers en word op het frame en subframe gemonteerd

door middel van vier dikke rubber O ringen. De tank kan nu in een

paar tellen gemonteerd/ demonteerd worden. Onder de tank is de

bobinesteun aan het frame gelast en een steun voor de ontsteking

aan/uit schakelaar. Een stukje monnikenwerk van mijn zoon zorgde

er voor dat het polyester race zitje goed dragend en mooi aansluitend

aan de tank op het sub frame gemonteerd kon worden.

Uit een dik stuk zwart neopreen werd het zitvlak gesneden en op het

zitje gelijmd.

 

wpba6913cd.jpg

Klaar voor de spuiter.

De achtervork van Nassetti is goed en zeer stijf gebouwt,het is daarom onbegrijpelijk om te zien hoe deze vork aan het frame

gemonteerd dient te worden en hoe hij scharniert. Dit punt is dan ook eerst eens goed bekeken en onderhanden genomen.

De orginele scharnierpen die de mogelijkheid had om eventuele zijdelingse speling uit de achter vork weg te stellen werd niet

meer gebruikt. Na enig draaiwerk zaten er een paar stevige bronzen bussen in het frame en kon de achter vork middels een

nieuw gedraaide scharnierpen goed en beter gemonteerd worden, via één vet nippel kunnen alle draaipunten van de vork ,

gesmeerd worden.De achtervork van de Nassetti is smal,het valt niet mee om hier een passende achter naaf in te krijgen.

Ook het mooie aluminium achterwiel wat wij er in wilde hebben bleek niet te passen en ook niet op maat te maken.Van dit wiel

konden we alleen de velg en de spaken gebruiken. Een goed passende naaf hebben we gedeeltelijk zelf moeten maken. Het

grootste probleem bij de Nassetti is het verkrijgen van de goede kettinglijn en dat terwijl de velg precies in het midden van de

vork loopt. Ook bij de straat versie van de Nassetti had dit al tot de nodige problemen geleid. Om de uiteindelijke bijna geschikte

naaf toch te kunnen monteren moest er een flens uit één stuk gedraaid worden om de naaf smaller te maken én het ketting

tandwiel op de kettinglijn te krijgen. Om er voor te zorgen dat de flens recht en centrisch bleef kon deze tijdens de bewerking

niet uit de draaibank verwijderd worden, een fout van 0,1 mm mm zou al een slingerend wiel opleveren zowel in de x of de y as.

Het werkje werd geklaard in twee dagen.

 

 

wp3e7bf520.jpg

Het is altijd spannend om dan te kijken of het product past,gelukkig paste de flens precies en was

de kettinglijn ook goed. Bijkomstig voordeel van deze achteras is dat hij met een steek as gemonteerd

word en dus de ketting spanning niet versteld word bij demontage van het achterwiel. Nu de Nassetti

eenmaal op zijn wielen gezet kon worden kon de zit houding en de plaatsing van de voet steunen bepaald

worden.Eén ding werd direct duidelijk de Nassetti was laag en zeer klein. Om de voet steunen op de

juiste positie te krijgen zijn twee stevige schets platen uit 8 mm dik aluminium gemaakt . Links en rechts

zijn qua model verschillend,ook hier is er voor gezorgd dat alles ineens gemonteerd kon worden.

De bevestiging bout van de linker voet steun is tevens het scharnierpunt van het rempedaal tevens is

hier de verstelbare remkabel aanslag gemonteerd.Het rempedaal is op maat gemaakt en bediend een

standaard te verkrijgen achter rem kabel van kreidler.De rechter schets plaat is zodanig gemaakt dat hij tevens

een bevestigings punt voor de uitlaat demper heeft. De schets platen hebben vlak voor het achterwiel nog een

extra verbinding met elkaar, deze zo ontstane unit zit met vier m8 bouten aan het frame gemonteerd. Doordat

de zit positie naar achteren was verplaatst bleek al gauw dat de achter vering te slap was en aangepast moest

worden.Twee dubbel gedempte agon,s moeten het karwei klaren.Pas bij de test ritten zou blijken of ze het aan

konden. Het motorblok in het frame monteren is een uurtje werk. Het hier gebruikte Nassetti frame is even als het

motorblokje nieuw, maar stammen uit 1955.Ook bij de race Nassetti bleek de motor alleen met veel geweld

in het frame te passen. Maar de motor moest wrik vrij passen en goed kunnen veren in de anti trilling bussen.

Na een uurtje vijlen en bijwerken en paar keer passen gleed het blok soepel in het frame en konden de drie

bevestiging bouten vast gedraaid worden.Deze bouten worden niet echt strak aangetrokken maar houden

de motor alleen maar vast in de motor steunen. De moeren zijn extra tegen los trillen gezekerd.Op deze manier

word er optimaal gebruik gemaakt van de anti trilling rubbers in de motor steunen.Als alle delen na de

Voor montage passen kunnen ze b.v naar de spuiter en of gemoffeld worden. In het geval van de racer

zijn alle te lakken delen gespoten. Jammer genoeg is de uitlaat nog niet verchroomd en heeft nog wat las

plekjes. Op de afbeeldingen is niet te zien dat er ook is gezorgd voor een goede geleiding voor de kabels

die nog gemonteerd moeten worden. Het stuur was ook nog niet wat het moest zijn en is later vervangen

door een ander model. Er is nog geen voor spatbord( je) gemonteerd omdat ik niet wist dat dit een

verplichting was. Voordat de machine op het circuit mag rijden word hij eerst gekeurd, niet alleen op veiligheid

maar ook op uiterlijk. De machine is uit 1955 dus mag ik b.v geen schijfremmen monteren en of een digitale

toerenteller.

wp674df0b6.jpg

Foto 1.

wp859738f2.jpg
wp14658072.jpg
wp79d20215.jpg

Maar je mag voor de veiligheid wel moderne vering ( in een antiek look)

monteren en banden anno nu. Het is ook verboden om met een niet

goedgekeurde helm te rijden maar je kunt wel met een klassiek look race

pak rijden. ( ik noem dat een zeehonden outfit). Maar laten we eens kijken

wat er al zo van de spuiter retour kwam en wat we er verder van gebakken

hebben. Het is een vreemde gewaarwording om na meer dan een jaar

voorbereiding tussen de bekende neus en lippen door, de Nassetti racer te

kunnen opbouwen als of het de gewoonste zaak van de wereld is. Je vergeet

bijna om foto's te maken van de verschillende bouw-tussen fase's. Inmiddels

waren de keuring eisen ook binnen gekomen en konden we die op de racer

toepassen. Niet alleen aan de veiligheid word gedacht maar ook aan het

milieu . Alle kabel nippels moesten gesoldeerd, hendels en stuur uiteinde

moesten afgerond zijn enz enz. Iedere bout/moer van b.v voor of achterwiel

moest apart geborgd zijn, zelfs de schanier punten van de achter vork werden

van een tweede borging voorzien. Alle punten van het motorblok waar olie uit

kon lekken moesten extra geborgt worden. Een klein maar heel belangrijk

detail zijn de ventielen van de banden, daar moesten dopjes op komen

( geen kunstof) met nog een extra rubber afdichting ring, dit om te voorkomen

dat bij een defect ventiel de band in één klap leeg zou kunnen lopen. De ontluchting

van tank en carter moesten zodanig uitgevoerd worden dat nooit iets van hun

inhoud ook maar als een druppel op straat kon lekken. Deze laatste maatregel

lijkt sterk overdreven maar dat is niet zo. Op de eerste plaats is het zo dat een

rijder niet graag gelekte olie op zijn banden krijgt. En op de tweede plaats is het

zo dat juist bij de mechanische sporten vaak gewezen word op belasting van het milieu.

Menig eigenaar van welk voertuig anno nu zou willen dat zijn voertuig zo goed

geprepareerd was voor iedere rit die hij er mee maakt. Voor iedere race word

elke machine weer gekeurd,ook al heb je bij de race daarvoor maar 5km afgelegd,

Wie geven hier nou eigenlijk het voorbeeld.

 

De eerste testen en rij-indrukken.

Foto 1 laat zien in welke staat de Nassetti racer was toen er de eerste testritjes mee gemaakt werden. Maar dat was nadat de

racer twee hoog de trappen af gezeuld was om eerst eens te kijken of het motorblokje anno 1955 uberhaubt tot leven te wekken

was. Bedenk dit blok is 45jaar oud maar brand nieuw want het had nog geen slag op eigen kracht gemaakt.

Bij een Nassetti moet je het volgende recept toe passen om na 45jaar met hun producten te kunnen rijden. Als het voertuig klaar

is, vul de motor dan ( in dit geval ) met 500cc olie en doe wat bezine in de tank. Kraan open. Druk 3 maal op de vlotter ( choke)

knop. En in geval van de racer, zet de motor in de tweede versnelling. Maak en beetje vaart, laat de koppeling op komen,de

motor slaat direct aan , DUS rijd u maar gewoon weg . Ik persoonlijk ben daar nog steeds verbaast over. Op een mooie

voorjaarsdag anno 1997 werd de racer voor het eerst op een stukje afgesloten rijksweg nabij Ermelo getest 500m heen en weer

zonder bochten, leuk maar het schiet niet echt op. Daarbij was de motor zo nieuw dat vol vermogen er uit halen, goed stom zou

zijn. Maar het race seizoen naderde. Er waren nog een paar hobbels te nemen, en dat koste geld. Dat gaat niet zo goed met

een lege kassa. Er moest een race outfit komen en een zéér goede helm. En een sponsor !. De race laarsen waren er nog.

 

wpa0692f75_0f.jpg
wpa0c4e149.jpg

De Nassetti Sery racer

anno nu.

wpe12cf1d7_0f.jpg

Inmiddels is er veel veranderd aan de racer, tijdens de demo-race's bleek al gauw dat het blokje te heet werd en te weinig

vermogen had . Zondermeer, er werd niet verwacht dat de Nassetti erg snel zou zijn gezien de ervaring met de straat

versie. Toch werd de racer sneller en betrouwbaarder, uit italie werd een nog nieuwe en orgineel voor een 50cc 4takt

Dellorto carburateur meegebracht. Zonder dat deze geheel aangepast was qua afstelling en sproeier bezetting liep de racer

al een stuk beter en sneller. Tevens werd de uitlaat verbeterd Het olie-carter werd vergroot zodat de inhoud bijna 1 liter kon zijn.

De koeling van het gehele blok werd sterk verbeterd.mOok werd de smering van de tuimelaars verbeterd. Het blokje liep erg goed

nu echter is de racer stil gezet en een museum stuk geworden.

wp55b60201.jpg

De verkorte demper.

wpb030e964.jpg

Dellorto 16mm 4takt race carburateur.

wpc1ed912b.jpg

Het vergrote olie-cater.

wp0dccae40.jpg
wpb4a80d14.jpg
wp3d6cad8e.jpg
wpd185717b.jpg
wpe9b74d8e.png